En ledende detaljhandler i Storbritannia

"Vi ønsket at rekrutteringsprosessen skulle være mer karakteristisk enn en standardløsning, og helt fra begynnelsen av hjalp Cubiks-teamet oss med å skape noe virkelig originalt"

En svært stor detaljhandler i Storbritannia

En svært stor detaljhandler i Storbritannia

Ledende apotekmerkevare for helse og skjønnhet

Glimrende kundeservice

Glimrende kundeservice

Butikker i hver handlegate i Storbritannia

Rekruttering med stort volum

Rekruttering med stort volum

Over 1mill søknader hvert år for butikkmedarbeiderstillinger

Utfordringer

I tråd med ambisjonen om å levere 'legendarisk kundestøtte', ba denne forhandleren oss om å utvikle en ny nettbasert rekrutteringsprosess for å velge de beste kandidatene til Kundeserviceroller. Denne nye rekrutteringsprosessen var laget for å hjelpe til med å plukke ut kandidater fra svært høye volum av søkere. 

Det var viktig at vi utviklet en tilnærming som engasjerer for å holde kandidaten interessert, støtter klientens verdier for merkevaren, og presenterer et detaljert eksempel på rollen. Vi måtte også lage en score for hvordan kandidaten passet for å assistere utvelgelsesprosessen, og det måtte være rapportegenskaper for å støtte lederene for ansettelser med å gi tilbakemeldinger til hver kandidat.

Løsninger

Cubiksteamet designet en rekrutteringsprosess som fokuserte på kundeservice og utviser klientens støttende arbeidsmiljø. Søkere blir vist rundt i en virtuell butikk hvor de blir presentert typiske scenarioer fra arbeidsplassen i form av Situational Judgement Tests. Etter dette møter søkeren Butikksjefen som gjennomfører et 'virtuelt intervju' (personlighetsspørreskjema). Dette utforsker personens typiske atferd på arbeidsplassen, og måler personlighetstrekk som er kritiske for rollen. 

Resultater

Den skreddersydde nettbaserte løsningen hjalp denne ledende forhandleren med å: 

  • Takle rekrutteringsutfordringene sine på en effektiv måte

  • Redusere mengden med kandidater som blir plukket ut da kvaliteten på rekrutteringen er betydelig bedre

  • Reduserer tiden som blir brukt på ansettelser med 50%